Tělesný tuk a proč je dobré být hubený při budování svalové hmoty

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Tělesný tuk a svaly. Jaká je mezi nimi spojitost a proč řada kulturistů doporučuje mít menší procento tělesného tuku? Jak hladina tělesného tuku ovlivňuje biologické procesy v našem organismu?

Tělesný tuk přímo ovlivňuje hladinu hormonů a činnost metabolismu

Tuk? Ale ano. Jednoduché pravidlo, čím více máme tělesného tuku, tím vyšší máme inzulinovou rezistenci, nižší produkci růstového hormonu i testosteronu. V neposlední řadě máme také pomalejší metabolismus. Proč to tedy chtít změnit?

Inzulinová rezistence

Inzulinová rezistence je problém. Pokud je nízká tak je to v pořádku. Naše tělo je schopno ji i do určité míry tolerovat a zachovat si zdraví. Avšak při vysoké inzulinové rezistenci dochází ke vzniku diabetu druhého typu. Proč? Jednoduše buňky si kvůli své ochraně vytvoří odolnost na inzulín.

Pokud máme skutečně obrovské zásoby tuku, ale stále pojídáme další a další kalorie, které nevyužíváme, vzniká inzulinová rezistence. Tělo nechce být až moc tlusté a proto odmítá přijatou energii ve formě cukru ukládat. A jak víme, krevní cukr se do buněk ukládá právě za pomoci inzulinu. Jednoduše řečeno čím méně tělesného tuku, tím lepší reakce na inzulín a rychlejší výživa a regenerace svalů po tréninku.

Vliv zásoby tuků na hladinu testosteronu i GH

Růstový hormon je tělem produkován za účelem růstu a regenerace tkání. Všechny, nebo aspoň většina buněk v našem těle, je růstovým hormonem stimulována k opravě, růstu a dělení. Jenže vědecky již bylo zjištěno, že vyšší hladina tukový zásob produkci tohoto hormonu omezuje. Když člověk tloustne, tak se primárně nezvyšuje počet tukových buněk, ale jejich velikost. A jak jsme již řekli, vše v organismu roste za přítomnosti růstového hormonu, který vytváří růstový faktor.

Tedy, aby tukové buňky dále nerostly, tak tělo omezuje i produkci růstového hormonu, který je snad nejpodstatnějším hráčem při budování svalové hmoty i všech tkání. U testosteronu je to velmi podobné. Testosteron je hormonem zvyšující fyzickou odolnost organismu. Muži, kteří žijí hodně naturální způsob života v přírodě (domorodci) jsou neustále v ohrožení života a pro přežití musí lovit. Aby mohli být dobrými lovci, potřebují mít vysokou hladinu testosteronu. Jenže pokud má někdo dostatek jídla a tloustne, tak tělo na vzniklou situaci reaguje jednoduše omezením tohoto hormonu. Proč by mělo produkovat testosteron, když dané tělo má dostatek jídla i bezpečí a nemusí chodit na lov?

Výkon metabolismu v souvislosti s tělesným tukem

Výše hladiny tělesného tuku, respektive tukových zásob ovlivňuje produkci růstového hormonu, testosteronu i efektivitu inzulínu. To způsobuje, že celý proces trávení živin a jejich rozklad na makroživiny a cukry je zpomalen, čím vyšší je hladina tělesného tuku. V organismu vzniká, tzn. zácpa. Čím více tělo odmítá pracovat s přijatou potravou, tím pomalejší metabolismus máme.

A metabolismus je ve své podstatě součinnost katabolismu s anabolismem. Tedy pomalejší metabolismus = pomalejší anabolismus. Nemluvně o tom, že samotný tělesný tuk nás zpomaluje, jak fyzicky tak i psychicky. Jsme lenivější a nechceme se hýbat.

Tedy jestli chcete navýšit své anabolické schopnosti, produkci hormonů důležitých pro budování svalové hmoty i regeneraci svalů, zhubněte. Jak zhubnout a zachovat si svalovou hmotu, tak o tom jsme již na našem webu napsali několik článků. Přečtěte si je! (odkaz v sekci mohlo by vás zajímat)

Za drbomat vám pevné zdraví i dobré výkony přeje Jakub

 

Mohlo by vás zajímat
7. díl seriálu jak se stravovat: Vitamíny, jejich funkce i zdroje.
Ztráta svalové hmoty při hubnutí. Jak jí zabránit?
Růstový hormon: proč a jak ho přirozeně navýšit?
Ledová sprcha pro lepší regeneraci těla i produkci testosteronu

 

 

Sdílet článek

Komentovat článek