7. díl seriálu jak se stravovat: Vitamíny, jejich funkce i zdroje.

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vitamíny. Každý týden nebo dokonce den na nás novodobé magazíny chrlí tunu informací o správné výživě, a jak jsou vitamíny pro tělo potřebné a bez nich to nejde. Je tomu skutečně tak? Poznejte, o čem vitamíny jsou.

Vitamíny a co je dobré vědět

V prvé řadě, co to jsou vlastně vitamíny? Z odborných zdrojů se lze dočíst, že to jsou látky převážně s nízkou a malou molekulární strukturou plnící funkci katalyzátorů biochemických reakcí v organismu. Jakožto katalyzátory se podílejí na metabolismu bílkovin, cukrů, ale i tuků. Ve formě koenzymů nám tedy pomáhají přeměnit jednotlivé makroživiny na energii. V dalších případech se účastní výstavy tělesných tkání, kupříkladu vit. E pomáhá při tvorbě svaloviny.

Vitamíny také pomáhají zachovat kvalitu některých tělesných funkcí jako je zrak, trávení či srážlivost krve. Také zpomalují stárnutí a pomáhají imunitnímu systému vypořádat se s řadou chorob a onemocnění. Jestliže trpíme jejich nedostatkem, máme hypovitaminózu. Jestliže máme jejich nadbytek, trpíme hypervitaminózou. Obě stránky mince jsou pro naše tělo extrémní a způsobují či podporují řadu onemocnění. Avšak berme na zřetel, že sportovci i jinak výkonní lidé mají jejich spotřebu vyšší a vůbec není vhodné se řídit obecnými tabulkami pro denní spotřebu.

Uvědomte si, že řada webů a eshopů se vám snaží své produkty prodat a ve většině případů vám bude tvrdit, jak vitamíny potřebujete. Ano vitamíny k životu potřebujeme, avšak buďme kritičtí a nepodléhejme marketingu jednotlivých společností. Sami vyzkoušejme kvalitní suplementaci a zhodnoťme, zda nám to pomohlo a cítíme se lépe, nebo efekt jsme vůbec nezaznamenali.

Rozdělení vitamínů

Celkově evidujeme 13 základních vitamínů, které jsou pro náš organismus esenciální, a musíme je tedy získat skrze stravu. Tyto vitamíny dále rozdělujeme na lipofilní (rozpustné v tucích) a hydrofilní (rozpustné ve vodě). U vitamínů rozpustných ve vodě nemusíme nic řešit. Avšak lipofilní vitamíny je vhodné konzumovat spolu s některými dobrými (nenasycenými tuky) pro jejich vstřebatelnost ze stravy. Mezi lipofilní vitamíny řadíme vit. A, D, E a K. (pod článkem odkaz na informace o tucích v sekci mohlo by vás zajímat)

Jelikož je dnešní doba známa svou chudobou na mikroživiny, tak se doporučuje vitamíny suplementovat. Mnohem častější je hypovitaminóza, nežli hypervitaminóza. Za vhodné suplementy nelze považovat běžné vitamíny z lékárny, ale kvalitní suplementy s cheláty. Také je vhodné využít kvalitní naturální zdroje jako je spirulina, mladý ječmen či chlorella. (avšak opět nepodléhejme marketingu některých společností)

Vhodné zdroje z potravin

Za vhodné zdroje nelze považovat většinu potravin ze supermarketu (bílé pečivo, pražené semínka, chipsy, supermarketové ovoce i zelenina). Za dobré zdroje lze považovat plody moře, ryby, vlastně vypěstovanou zeleninu i ovoce ze zahrádky, bylinky a potraviny v bio kvalitě, nepražené ořechy i semínkači některé kořínky.

Pro lepší přehled vhodných zdrojů doporučuji podívat se na tento soupis. Sami zhodnoťte svou situaci, zda jste sportovci, hodně pracujete či jste méně aktivní jedinec a na základě toho zvolte svůj přístup k suplementaci. Určitě ale nic nezkazíte, když začnete konzumovat lepší a kvalitnější potraviny.

Za drbomat vám informace o výživě přináší Jakub

 

Mohlo by vás zajímat
6. díl seriálu jak se stravovat: Tuky a jejich využití
Keto dieta: klíš pro štíhlou postavu nebo nesmysl?
Půst pro krásnou a štíhlou postavu. Proč je tento způsob neefektivní?
Jak se stravovat, 1. díl seriálu: cíle a makroživiny.

 

 

Sdílet článek

Komentovat článek